Ocenianie zachowania
§ 62. Wewnątrzszkolne ocenianie zachowania
- Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności;
- dbałość o honor i tradycje szkoły, w tym przestrzeganie zapisów zawartych w statucie szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom;
- przeciwstawianie się przejawom przemocy, agresji i wulgarności.
- W klasach I-III ocena zachowania ucznia jest oceną opisową. Ocenę wystawia wychowawca klasy w porozumieniu z nauczycielami uczącymi w danej klasie i nauczycielami świetlicy.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej ocenę zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- Na początku każdego roku szkolnego wychowawca klasy I-III informuje uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o warunkach, sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania.
- Wychowawca klas IV-VIII na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) o sposobie oceniania zachowania uczniów z uwzględnieniem kryteriów. Stopnie cząstkowe zachowania wpisuje się do dziennika elektronicznego z odpowiednim komentarzem, biorąc pod uwagę kryteria ocen zachowania na poszczególny oceny.
- Począwszy od klasy IV do klasy VIII uczeń oceniany jest za swoje zachowanie na bieżąco przez: dyrektora szkoły, wicedyrektora szkoły, wychowawcę, nauczycieli, pedagoga, psychologa szkolnego. Ocenę cząstkową zachowania ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień 6 za zachowanie wzorowe;
- stopień 5 za zachowanie bardzo dobre;
- stopień 4 za zachowanie dobre;
- stopień 3 za zachowanie poprawne;
- stopień 2 za zachowanie nieodpowiednie;
- stopień 1 za zachowanie naganne.
6a. Uczeń w ciągu półrocza jest oceniany za wypełnianie swoich obowiązków na poszczególnych przedmiotach realizowanych w wymiarze tygodniowym:
- 1h tygodniowo – 2 bz
- 2 h tygodniowo – 2 bz
- 3 h tygodniowo – 3 bz
- 4 i więcej h tygodniowo - 3 bz
Nauczyciel odnotowuje nieprzygotowanie do zajęć symbolem ,,bz’’ przy swoim przedmiocie z odpowiednim komentarzem.
6b. Uczeń, który nie wywiąże się ze swoich obowiązków szkolnych i nie zgłosi tego faktu nauczycielowi otrzymuje ocenę cząstkową 3 do zachowania
6c. Uczeń, który w ciągu całego półrocza zawsze wywiązuje się ze swoich obowiązków na danym przedmiocie otrzymuje ocenę cząstkową 6 do zachowania.
- Wyjściową oceną zachowania ucznia klas IV-VIII jest ocena dobra.
- uczeń, który otrzymał upomnienie dyrektora, nie może otrzymać wyższej oceny niż dobra za dane półrocze;
- uczeń, który otrzymał naganę dyrektora, nie może otrzymać wyższej oceny niż poprawna za dane półrocze.
- Przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie.
- Wychowawca dokonuje co najmniej raz w miesiącu oceny zachowania każdego ucznia wpisując stopień do dziennika elektronicznego z komentarzem „ocena cząstkowa zachowania ucznia w szkole”.
- W szczególnych okolicznościach i z ważnych powodów wychowawca w porozumieniu z radą pedagogiczną ma prawo zmienić ustaloną wcześniej śródroczną i roczną ocenę zachowania.
- Wychowawca informuje uczniów podczas zajęć w formie ustnej o przewidywanej ocenie zachowania na miesiąc przed klasyfikacją. Adnotacje umieszcza w dokumentacji wychowawcy i w dzienniku elektronicznym ucznia w module „wydarzenia z życia klasy”.
- Wychowawca informuje rodziców (opiekunów prawnych) w formie pisemnej lub za pomocą dziennika elektronicznego o przewidywanej ocenie zachowania ucznia na miesiąc przed zakończeniem półrocza lub roku.
Kryteria oceniania zachowania [.docx, 29.53 kB]